Etyka i w biznesie- konieczność czy niepotrzebna ideologia ?
Bibliografia
“Etyka biznesu” praca zbiorowa , red. Wojciech Gasparski i Jerzy Dietl, PWN, W-wa 2001, ISBN 83-01-12256-0
Etyka w biznesie jest nazwą ogólną dziedziny zajmującej się etycznym wymiarem działalności gospodarczej, spotyka się więc także nazwę etyka gospodarcza. Natomiast etyka w biznesie to całokształt kwestii dotyczących rzeczywistej etyczności biznesu, inaczej etosu ludzi biznesu, czyli ogółu wartości i norm cechujących środowisko zawodowo zaangażowane w uprawianie działalności gospodarczej.
Im gospodarcze powiązania stają się bardziej skomplikowane, im
działają większe firmy, w których trzeba profesjonalnie zarządzać
i nie można pozwolić sobie na nie uwzględnienie wszystkich
czynników warunkujących uprawianie biznesu, tym z większym
zrozumieniem ukazuje się konieczność zajmowania etyką
gospodarczą.
To zrozumienie wiąże się również z poziomem
moralnym reprezentowanym przez pracowników.
Etyka w
biznesie dotyczy ustalenia zachowania się ludzi pełniących
określone role w organizacjach. Pokazuje, jak najlepiej mają pełnić
swoje funkcje. Ukazuje zadania, przed którymi staje
organizacja-spółka jak i jednostki. Etyka w biznesie ma wytworzyć
umiejętność kierowania ludźmi w oparciu o etykę. Etyczne
przywództwo jako zadanie dla liderów, profesjonalistów
działających w biznesie rodzi przed etyką specyficzne zadanie
.
ETYKA W BIZNESIE ROZPATRUJE PROBLEM ODPOWIEDZIALNOŚCI
PRACOWNICZEJ I KORPORACYJNEJ.
Najbardziej skrajne stanowisko
reprezentuje Milton Freidman głoszący, że etyka gospodarcza jest
ideologią i jest niepotrzebna, gdyż wystarczy by „zaangażować
się w otwartą i wolną konkurencję bez podstępu i oszustw”. W
biznesie wystarczy zwykła przyzwoitość.
Etycy nie zgadzają się
z tym osądem i starają się wyciągnąć konsekwencje z faktu
odpowiedzialności moralnej ponoszonej przez firmy.
Pierwszym z
zadań jakie stoi przed etyką w biznesie jest ukazanie etycznych
problemów, jakie nastręcza działanie podlegające ocenie
ekonomicznej i jednocześnie respektujące nakazy społecznej
odpowiedzialności.
Drugim zadaniem stojącym przed etyką jest
zajęcie się problematyką etyki pracy. Sprowadza się ono do
odpowiedzi na pytania: o jakość relacji pomiędzy pracodawcą a
personelem, o bezpieczeństwo pracy, o lojalność, dyscyplinę,
prawa, o prawo do ujawniania nieetycznych zachowań organizacji, o
prywatność i konflikt interesów.
Trzecim
zadaniem etyki w biznesie stanowi rozpatrzenie zespołu problemów
związanych z relacją pomiędzy konsumentem a światem biznesu.
Należą do nich zagadnienie odpowiedzialności producenta za
bezpieczeństwo i jakość produktu jak i za właściwą
reklamę.
Czwartym zadaniem, które podejmuje etyka jest
przemyślenie zespołu zagadnień dotyczące stosunku świata biznesu
do naturalnego środowiska, populacji i odpowiedzialności za
przyszłe pokolenia.
Można zatem przyjąć ,że jedna z
podstawowych ról, jakie należą do etyki w dziedzinie gospodarczej,
należy na początku uświadomienie natury samego życia
gospodarczego i celu jaki ma realizować świat biznesu. Przedstawia
on cztery zadania jakie stoją przed etyką biznesu.
Podstawowym
celem sytuującym etykę w obszarze problematyki sprawnego
zarządzania stanowi podejmowanie decyzji trafnych z punktu
organizacji, a więc ekonomicznie i etycznie uzasadnionych jak i
rozwiązywanie konfliktów etycznych powstałych w wyniku działania
organizacji.
Kolejnym celem, jaki stawia przed sobą etyka
jest zapewnienie maksymalnej efektywności poprzez eliminację
możliwości konfliktów w długim okresie czasu.
Etyka w
biznesie umożliwia odnalezienie wspólnych reguł dla stron
konfliktu. Wprowadza etyczne standardy zachowań. Jej celem jest
też etyczna analiza zobowiązań zawodowych.
Etyka w biznesie ma
również na celu poszerzenie okresu racjonalności. Odsłania ona
szerszą perspektywę kalkulacji zysków i strat. Dotyczy ona nie
tylko interesów indywidualnych pracowników czy firmy, ale ukazuje
potrzebę uwzględnienia przy analizie zysków i strat również
interesów lokalnych, regionalnych a nawet globalnych.
Zastosowanie teorii etycznych w dziedzinie gospodarczej ulega często
pewnemu ograniczeniu ze względu na wymogi rentowności
przedsiębiorstw. W tym sensie etyka ukazuje, na ile teorie mogą być
zrealizowane przez świat biznesu bez szkody na efektywność
działania, a w jakich przypadkach należy bezwzględnie zachować
wartości nawet kosztem dalszego prowadzenia biznesu.
Etyka jest ważna dla efektywnego działania gospodarczego, gdyż
brakuje “efektów emocjonalnych”, dlatego nie wywołują one
uczuć lojalności, oddania ani poświęcenia. W momentach
szczególnych wymagane są inne motywacje niż te, które stanowią
inspiracje działań gospodarczych.
W ujęciu Kennetha
E. Bouldinga, etyka w dziedzinie gospodarczej ma zapobiegać łamaniu
zasad moralnych chroniąc społeczeństwo przed dezintegracją.
Uważam, że rolą etyki w biznesie jest nie tylko uświadomienie
zasad moralnych, lecz przede wszystkim przekonanie o konieczności
ich przestrzegania dla dobra wszystkich.
Normatywna etyka w
biznesie dostarczając odpowiedzi na pytanie, jakie są powinności
osoby gospodarującej w konkretnej sytuacji, pomaga dokonać wyboru
moralnie usprawiedliwionych powodów i środków działania. Służy
również do oceny i doskonalenia instytucji gospodarki rynkowej,
tworząc ich fundament godny ludzi, wzywający ich do działań
dobrych moralnie. Jest to fundament normatywny, którego nie zastąpi
praktyka porozumiewania się, w której nie ma miejsca na normatywne
pojęcie dobra moralnego.
Co to znaczy więc być dobrym
biznesmenem i postępować etycznie?
Bycie moralnym w biznesie polega na przestrzeganiu podstawowych zasad zawodu uchodzących za cnoty kupca czy przemysłowca tzn pracowitość, cierpliwość, oszczędność, wytrwałość. Poza tym tylko człowiek sumienny może być moralny tzn. partacz w zawodzie jest partaczem moralnym. Człowiek nieetyczny nie jest profesjonalny.
Tymczasem
w biznesie funkcjonują stereotypy i fałszywe metafory
typu :
„1-szy milion musi być skradziony”, świat biznesu to dżungla
itp.
Dlatego zasady etyczne dotyczące biznesu nie są pustą
ideologią ale konieczną regulacją zachowania w różnych
zagadnieniach związanych z biznesem.
Występują tu mianowicie etyczne problemy pracy – zjawisko wyzysku jako
objaw niesprawiedliwości a także wyzysk w relacjach miedzy współpracownikami. Etyka biznesu wiąże się także z problemem reklamy i promocji a mianowicie występuje konflikt między kłamstwem a prawdą w celu osiągnięcia większej skuteczności.
Innym
problemem jest zagadnienie konkurencji i umiejętność
współistnienia z nią.
Tu możemy przypomnieć przekupstwo i
rozpowszechnianie fałszywych informacji o kontrahencie, kopiowanie
produktów, naruszanie znaków firmowych.
Etyki
szczegółowe, w tym etyka biznesu są objawem kryzysu moralności i
poszukiwania środków zastępczych przez zdemoralizowane
społeczeństwo, które odwróciło się od tradycyjnych
moralności.
Etyka biznesu nie przeciwstawia się etyce ogólnej,
uzupełnia ją tylko w wymiarze gospodarczej działalności
człowieka. Etyka bowiem dostarcza człowiekowi innych wartości, nie
tylko ekonomicznych.
Przeciwnicy etyki biznesu wysuwają
argumenty, że pomiędzy wymogami działalności gospodarczej a etyką
zachodzi nieusuwalna sprzeczność. Biznes kłóci się z etyką.
Firmy nie mogą sobie pozwolić na kierowanie się względami
etycznymi, bo przegrają na rynku bezwzględnych konkurentów.
Czy to rzeczywiście prawda ? Funkcjonowanie wolnego rynku wymaga
szerszego kontekstu społecznego, w tym przestrzegania elementarnych
norm etycznych. Przede wszystkim chodzi o wzajemne zaufanie
uczestników wymiany handlowej. Forma funkcjonuje dobrze tylko przy
respektowaniu takich wartości jak lojalność wobec firmy czy
solidarność zespołu pracowniczego.
Zakres prawa i
moralności pokrywa się, ale są i zasady moralne nie
odzwierciedlone w prawie. Prawo nie pokrywa się z moralnością. Nie
wszystko co jest prawnie zabronione jest moralnie dopuszczalne.
Dlatego zwolennicy etyki w biznesie jednoznacznie formułują
zalety formułowania takich zasad.
1. Powody cywilizacyjne –
postęp naukowo – techniczny powodujący gwałtowny wzrost
możliwości działania i niosący ze sobą dylematy moralne, z
którymi spotykamy się jako ludzie po raz pierwszy i nie od razu
wiemy, jak sobie z nimi radzić (klonowanie człowieka).
2.
Szczególna potrzeba etyki biznesu w krajach postkomunistycznych,
które dokonały transformacji ustrojowej. Realia gospodarki
socjalistycznej wpływały demoralizująco na uczestników życia
gospodarczego. Istnieje potrzeba odbudowy etosu biznesmena gdyż
cywilizacyjnego opóźnienia nie odczuje się tylko importem
technologii
3. Zmiana relacji pomiędzy działaniem człowieka a
jego naturalnym otoczeniem ,
kulturowym otoczeniem – chodzi o
demokratyzację życia społecznego.
Współcześnie dziedzina przedsiębiorczości nie może
obejść się bez podjęcia odpowiedzialności, wskutek przemian
kulturowych (humanizacji stosunków społecznych)więc konieczne jest
porzucenie „etyki posłuszeństwa” na rzecz etyki
odpowiedzialności. Pracownik posłuszny musi zostać zastąpiony
pracownikiem odpowiedzialnym.
Reasumując: etyka biznesu nie
ma nic przeciwko zyskowi, ale niepokoi ją nadmiar krótkowzrocznego,
często finansowego stylu myślenia, który wiedzie gospodarkę do
przepaści. Celem przedsiębiorstwa nie jest jedynie podział
możliwie najwyższych zysków, lecz innowacje oferowanych produktów
i usług, które są społeczeństwu potrzebne i dobrze służą jego
przyszłości.
Etyka
biznesu opłaca się nie dlatego że pozwala przedsiębiorstwom
osiągać lepsze wyniki gospodarcze, ale dlatego, że pozwala
uwzględnić nie tylko ekonomiczną wartość tj. wartość czystego
środowiska, wartość wspólnoty lokalnej, a szczególnie wartość
pracownika jako osoby, która nie żyje po to aby pracować ale po to
żeby żyć.
Kiedyś skuteczne zarządzanie miało
upodobnić przedsiębiorstwo do dobrze funkcjonującej maszyny,
największą uwagę przywiązywano do dyscypliny i posłuszeństwa
pracownika. Cała odpowiedzialność spoczywała zaś na wydającym
polecenia. Obecnie sprawa zarządzania polega wykorzystaniu zdolności
do odpowiedzialnego współdziałania pracowników. Biznesmen
powinien rozdzielać zadania tak, aby pozostawiał podwładnym
swobodę działania, co oznacza swoisty podział odpowiedzialności
.
Do etyki biznesu należy współdziałanie z zespołem
pracowników a szczególnie umiejętność łatwego nawiązywania
kontaktów z podwładnymi, umiejętność budowania miłej atmosfery
w zespole, wzmacnianie lojalności pracowników w ich wzajemnych
relacjach i w stosunkach do przedsiębiorstwa, dbanie o podnoszenie
umiejętności podwładnych, umiejętna polityka kadrowa –
rekrutacja nowych pracowników, docenianie już zatrudnionych,
umiejętność rozstawania się z odchodzącymi.
Do
kodeksu etycznego biznesmena należeć będzie umiejętność
podejmowania decyzji bez ryzyka, nie uleganie korupcji,
odpowiedzialność za właściwe korzystanie z poufnych informacji,
do których menager ma dostęp tzn .informacji dotyczących klientów,
dostawców, ubiegających się o pracę, jasne określenie zakresu
zadań i odpowiedzialności pracownika,zakaz nieuczciwej
konkurencji, unikanie oszustw, uczciwość w rozliczeniach .
Te zasady etyczne są całkowicie sprzeczne z powszechnym
przekonaniem, że niewłaściwe działanie mieści się w granicach
etycznych i prawnych, że nie jest ono „tak naprawdę”
nielegalne, czy niemoralne, że cokolwiek nie zostało określone
wyraźnie jako złe, jest dopuszczalne.
Niezgodność także widzimy w przekonaniu, że działanie nieetyczne leży w interesie firmy. To przekonanie wynika najczęściej, z błędnego poglądu, na to, co jest właściwym interesem firmy (zyski krótkofalowe i długofalowe).
Dochodzi
do tego także przekonanie, że działanie nieetyczne jest
bezpieczne, i zostanie niewykryte ( klasyczny problem zbrodni i
kary).
Obecnie najpoważniejsze dylematy etyczne
są wynikiem konfliktów wartości jako konsekwencje zderzenia
różnych kultur w międzynarodowych stosunkach gospodarczych. Z tych
powodów wartości i etyka w biznesie mają wymiar
międzynarodowy.
Zainteresowanie etyką rośnie z różnych
powodów. Fakt obszernego informowania przez środki masowego
przekazu o skandalach i innych negatywnych zjawiskach w świecie
biznesu, stawia przed opinią publiczną kwestie etyki w biznesie.
Tego rodzaju zjawiska powodują też pewne pozytywne
przewartościowania w przekonaniach i oczekiwaniach ludzi względem
działalności biznesu. Firmy są poddawane poważnej presji, by
określały swe standardy i wyrażały je w sposób formalny tj. w
kodeksach postępowania.
Etyka biznesu jest dyscypliną zajmującą się problemami trudnymi i kontrowersyjnymi. Niektórzy kwestionują jej celowość i zasadność uważając, że już sam termin jest wewnętrznie sprzeczny. Takie stanowisko jest wyrazem powszechnego sceptycyzmu, powstałego na gruncie nieubłaganego działania sił rynku i wielu przykładów niemoralnych zachowań w świecie biznesu. Świat ten jest postrzegany jako dżungla, gdzie toczy się walka na śmierć i życie, dominuje oszustwo i podstęp a przetrwanie jest kwestią wyłącznie przystosowania.
Dlatego uważam, że należy nieco ściślej określić zadania etyki w obecnych czasach. Zadaniem etyki biznesu nie jest bowiem bezpośrednie nakłanianie ludzi, aby działali bardziej moralnie. Chodzi natomiast o to, żeby umożliwić ludziom interesu i innym wyrobienie sobie własnego i właściwego poglądu. Wiadomo, że ludzie działający w sferze biznesu muszą żyć z konsekwencjami swoich decyzji. Wartość etyki polega więc na ujawnianiu faktycznych problemów zawartych w sporach wokół moralności i ukazywania istotnych argumentów przemawiających za możliwymi stanowiskami.
Pozwala to na
podejmowanie decyzji przemyślanych i opartych na racjonalnych
informacjach, pozwalając uniknąć wyborów moralnych, opartych
tylko na przekonaniu bądź przypadkowych. Przykładowo należy
ujawnić kilka zagadnień, które obejmuje etyka biznesu:
odpowiedzialność korporacji, ochrona środowiska, udział
pracowników w zarządzaniu.
Dla ludzi pracujących biznes to
źródło środków do życia. Pozostała część to zależni od
niej konsumenci. Jest więc ona zjawiskiem tak ważnym jak polityka
czy religia. Postępująca wciąż prywatyzacja majątku państwowego
powoduje, że metody i postawy w biznesie obejmują coraz większe
obszary i więcej krajów.
Toteż twierdzenie, jakoby etyka
biznesu była jedynie niepotrzebną ideologią, jest nieprawdziwe i
błędne. Bowiem sformułowanie wyraźnych zasad etycznych dla sfery
biznesu jest bardzo ważne z uwagi na ogromną rolę w życiu
struktur społecznych. Potrzeba ta jest szczególnie paląca wobec
funkcjonujących ciągle w świadomości społeczeństw mitów i
fałszywych pojęć dotyczących biznesu.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz